Průběh leteckého výcviku

Tento článek by měl stručně odpovědět na otázku jak probíhá letecký výcvik.

Výběr letecké školy

Ať je důvod Vašeho létání jakýkoliv, budete se muset rozhodnout pro školu, ve které budete provádět letecký výcvik. Obecně máte v ČR na výběr z komerčních škol a aeroklubů. Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Pokud zvolíte leteckou školu, získáte pilotní průkaz obvykle rychleji. Nebudete se muset tolik starat o leteckou techniku. Prostě jen přijdete a létáte. To vše je vykoupeno vyšší cennou výcviku. Mnohdy až několikanásobek ceny v aeroklubech.

V aeroklubu provádějí výcvik pilotů obvykle instruktoři ve svém volném čase. Výcvik tedy trvá o něco déle, bývá ale levnější. Vstupem do aeroklubu se také stanete členem velké skupiny lidí, kteří sdílejí stejný zájem a získáte tak velkou skupinu opravdových přátel. Mnohé kluby také svým členům nabízejí možnost vydělat si na létání prací pro aeroklub.

Při výběru školy je proto vhodné si zodpovědět tyto otázky:

  • Mám více času nebo peněz?
  • Mám zájem stát se členem klubu, nebo je pro mě letecký výcvik jen přestupní zastávkou na cestě za vyšším cílem, či pouze jakousi metou v mém životě?
  • Jaká atmosféra panuje v letecké škole – aeroklubu?
  • Jací instruktoři se mnou budou létat?
  • Je jasná a pro mě přijatelná cena za letecký výcvik?

Vyzkoušejte si to!

Pokud jste si vybrali vhodnou školu, doporučuji, abyste si vyzkoušeli let v letadle, na které se chcete cvičit. Můžete tak totiž zjistit, zda to je skutečně to po čem toužíte, zda na to máte fyzicky i psychicky. Nikdo neprožívá let stejně a pokud se Vám dělá velmi nevolno, či cítíte nepřekonatelný strach, může být lepší skončit prvním letem, než zaplatit celý výcvik a poté jej nedodělat.

Takovému prvnímu letu se říká seznamovací a měla by Vám jej nabídnout každá škola. Poletíte s instruktorem, který nejspíše bude řídit start a přistání a během letu Vás nechá „sáhnout si“ na řízení. To často bývá ten nejvíce přesvědčivý moment.

Výcvik

Pokud jste se rozhodli a vstoupili do aeroklubu nebo letecké školy, pak pro Vás právě začal letecký výcvik. Než se ale stanete pilotem, čeká Vás mnoho práce. Jako snad ve všem musíte začít teoretickou přípravou. V ní budete studovat vše, co potřebujete k létání. Jsou to předpisy pro létání, aerodynamika, navigace, meteorologie, stavba letadel a letecké přístroje, komunikace a také lidská výkonnost. Teprve až absolvujete teoretické školení, budete moci začít s praktickým výcvikem. Podobně jako v autoškole i zde musíte z teorie složit zkoušku, ovšem není nutné tak učinit před začátkem praktického výcviku, ale kdykoliv během něj. Máte tedy ještě dost času, abyste všechny informace vstřebali a dali do souvislosti s tím, co se v praxi naučíte.

Praktický výcvik začíná seznamovacím letem. Pokud jste jej již absolvovali je pravděpodobné, že Vám jej letecká škola uzná. Po krátkém seznámení se naučíte jak udržet letadlo v rovném letu a jak s ním zatočit.

Praktický výcvik začíná seznamovacím letem. Pokud jste jej již absolvovali je pravděpodobné, že Vám jej letecká škola uzná. Po krátkém seznámení se naučíte jak udržet letadlo v rovném letu a jak s ním zatočit.

Dalším obvyklým prvkem ve výcviku bývají tzv. okruhy. Jedná se v podstatě o nácvik startů a přistání, vše vedené po letištním okruhu. Tato úloha bývá nejdelší už jen proto, že start a přistání jsou ty nejnáročnější fáze celého letu.

Po zvládnutí těchto částí následují cvičení k řešení mimořádných situací. Těmi mohou být např. vysazení motoru nebo přetrhnutí lana (u bezmotorového letadla). Tyto úlohy vás mají co nejlépe připravit na zvládnutí některých situací, které se bohužel mohou občas stát.

A zde již bývá žák dostatečně vycvičen, aby mohl přejít k samostatnému létání. Ano, let bez instruktora, pouze pod jeho bedlivým dohledem. Je to významný krok v životě každého pilota a určitě si svůj první sólo let budete dlouho pamatovat.

Další lety se pak obvykle zabývají navigací. Odpoutáte se při nich od svého mateřského letiště a vyrazíte poznávat svět. A to nejdříve s instruktorem a pak sám.

A tím jste se stali téměř piloty. Jediné co již zbývá je vykonat praktickou zkoušku z létání letem s pověřeným inspektorem, který vás vyzkouší ze všeho čemu jste se naučili. Pokud uvidí, že vše zvládáte, nic nebrání tomu, abyste inspektorovo „vysvědčení“ na úřadě vyměnili za průkaz pilota a začali skutečně létat.

Ostatní náležitosti

Abyste mohli létat nestačí mít pouze teoretický a praktický výcvik. Mimo to, musíte např. projít lékařskou prohlídkou (pro 2. stupeň stačí prohlídka podobná vyšetření pro autoškolu – platí pro běžné piloty malých letadel) a složit zkoušky z radiokomunikace na ČTÚ.

Aeroklub Vyškov

Aeroklub Vyškov je aeroklubem s tradicí, přesto však jde o klub velmi moderní. Např. pro výcvik na bezmotorových kluzácích jsme nejlépe vybaveným aeroklubem v celé ČR. Velmi rádi uvítáme nové členy se zájmem o létání na jakémkoliv druhu letadel.

Pokud máte zájem o létání nabízíme Vám:

  • Zázemí moderního aeroklubu s kvalitní leteckou technikou
  • Příjemný kolektiv lidí všech věkových skupin
  • Vhodné umístění letiště v sousedství dálnice mezi Brnem a Olomoucí – z obou měst vynikající dostupnost – téměř polovina členů klubu v Brně bydlí
  • Nízké ceny – náš aeroklub si neúčtuje zápisné. Ceny jsou pevně dané a vždy víte, za co platíte
  • Možnost vydělat si na létání prací pro aeroklub
  • Mimo-letecké vyžití (bazén, ohniště, gril, bar, hřiště, prostor pro Vaše děti)

Pokud máte o výcvik zájem, či máte jakýkoliv dotaz, použijte kontaktní formulář .

Výcvik na motorových letadlech

Aeroklub Vyškov poskytuje všem zájemcům výcvik na motorových kluzácích nebo ultralehkých letadlech? A že tento výcvik není dražší než 30 tis Kč vč. všech poplatků? Pokud si chcete vyzkoušet výcvik na motorových kluzácích nebo ultralehkých letadlech, není nic jednoduššího, než přijít na letiště a během seznamovacího letu si vyzkoušet zda je to pro Vás ten správný koníček.